24 Mayıs 2013 Cuma

E-bilet aslında ne demek? - Dilek Neşe Açıker - 16 Mayıs 2013


Davet metni aslında projenin ana hatlarını açıklarken taraftar için nelerin değişeceğini de net bir şekilde ortaya koyuyor. “Artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacak” desek yeridir…

E- bilet projesinin tartışma alanı güvenlik ve bireysel özgürlüklere müdahale açısından tartışma zemini buldu ve hatta TBMM’ye bu konuda bir soru önergesi dahi verildi…

Ancak niyet beyanına daveti okuduğumuzda gördüğümüz e-bilet projesinin çok daha geniş kapsamlı bir milat olduğu. Taraftar veri tabanının oluşturulması, kara listeler, akıllı kartlar, Merkezi Bilet Sistemi ve Bilet operasyonu, Gözetim (CCTV, yani kapalı devre izleme sistemi), Sadakat Yönetimi, E-Para Sistemi gibi başlıklardan oluşan projenin hedeflerinden biri de kulüplerin gelirini artırmak… Davet metninde konu ile ilgili kısım şu şekilde aktarılıyor…

“TFF buna ek olarak, merkezi bir sadakat programı ile kulüplerin mevcut sadakat programlarını entegre ederek taraftar sadakat ekosistemini geliştirmeyi, kulüplerin gelir fırsatlarını artırmayı ve daha fazla puan/kazanç olanakları sağlamayı amaçlamaktadır. Böyle bir ekosistemde kulüpler sadakat program ve kapsamlarını tanıtarak taraftar çekecek ve kazanç kapasitelerini arttıracaklardır. Federasyon, kulüplerle paylaşılacak merkezi bilet satışından elde edilecek gelire ek olarak, kulüpler için başka gelirler de yaratmak için elektronik kart bilgilerinin reklam ve pazarlamasını yapma yetkisine sahiptir."

Bu noktada bir önceki makalenin konusu olan CRM datasının kullanımının da kısa sürede farkında olarak ya da olmayarak hayatımızın parçası olacağını görüyoruz. Akıllı karta sahip olan taraftarın kişisel verileri bir merkezde toplanacak, analiz edilecek, istatistikler ortaya konacak ve taraftarın satın alma eğilimlerinin analizi de en önemli veri haline gelecek. Toplanan bu veriler futbolun sponsorları ve diğer paydaşları ile paylaşılacak. Yani sistemin “kara liste” oluşturma, güvenlik vb. uygulaması aslında işin sadece bir kısmı. Diğer taraftan yine ilk amaca hizmet edecek olan ama daha geniş bir değerlendirme alanına sahip olma imkânı verecek taraftar davranışının tespit edilip, yönlendirilmesi…

Bu kartların aynı zamanda birer alışveriş kartı olması ve spor alanlarında alışverişleri sadece bu kartlarla yapılabilecek olması verilen kolayca toplanmasını sağlayacak… Federasyon merkezli verilecek akıllı kartlar erişim kontrolü, sadakat yönetimi ve ödeme gibi birden çok uygulamayı destekleyecek.  Yani aynı kredi kartınız, ATM kartınız gibi harcama yapacağınız bir kartı daha cüzdanınıza koyarken aynı zamanda tüm alışveriş eğilimlerinizin kontrolünü de bir merkeze yönlendirmiş olacaksınız. Ve tüm bu data kulüplere taraftar/müşterinin harcama eğilimlerini analiz etme ve bu doğrultuda gelirleri artırmak için çalışma yapma imkanını sağlayacak. Buna da  “taraftar deneyimini geliştirmek” demişler…

Bu noktada projenin bazı ayakları teferruat sayılır…

Aslında e-bilet projesine yakın bir sistem kısa süre önce bir takımın taraftarlarının hayatına girdi. Ocak 2013’ten bu yana kendi biletini satan Galatasaray, Liverpool, Leeds United gibi takımların bilet operasyonunu da yürüten bir şirketle anlaşarak uygulamayı hayata geçirdi.  Şirketin TALENT Sport adını verdiği projesiyle sorunsuz ve çok kısa sürede bilet almasını sağlarken, kulüplerin bilet satış kapasitesini artırmak, data toplamak, analiz yapmak ve satışı artırmaya yönelik etkinlikleri geliştirip, uygulamak gibi hizmetler veriyor. IBM’in POWER7+™  isimli teknolojisini kullanan şirket yaptığı uygulamalarla Liverpool’un online satışında %250 oranında bir artış başarısı elde etmiş. 4 dakika 10.000, 24 saatte 29.000 ve 4. günün sonunda 100.000 bilet satışı sağlayabilen sistem online kolaylıklar sağlarken, kapsamlı bir müşteri hizmeti sunuyor, CRM datası oluşturuyor, analiz ediyor ve sistemin verimli kullanımı için kullanıyor. Örneğin; sistem Galatasaray için topladığı bu datalarla müşterinin davranış şekillerini, olumlu-olumsuz taleplerini tespit ediyor ve talebe göre esnek bilet satışı, çeşitli promosyonlar ve etkinliklerle gelir artırıcı yöntemlerin kullanımını sağlıyor. Taraftar iletişimi ve müşteri memnuniyeti de işin diğer bir artısı…

TFF’nin uygulamalarına dönersek “peki Galatasaray bu yatırımı boşuna mı yaptı?” sorusu akla gelebilir. Şimdilik metinde kartların distribüsyonu kulüp ve stat çevrelerindeki kiosklardan yapılacak, biletlerin ise merkezi satış ile federasyon üzerinden gerçekleşeceği yazsa da, mevcut yatırımların değerlendirilmesi söz konusu olabilir. Ya da bu yatırımlar merkezi sisteme bağlanma olasılığı (teknoloji izin veriyorsa) yapılabilir. Aksi takdirde yatırımların çöp olma ihtimali de ortaya çıkabilir…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder